Mar 25, 2009

BARAH RASUAH MEMBARAH

Gibran pernah mengatakan, ”Bila engkau memberi dari hartamu, tiada banyaklah pemberian itu. Bila engkau memberi dari dirimu maka itulah pemberian yang penuh arti.”


Rasuah berlaku kerana tuntutan keadaan, yang memberi kerana terdesak dan yang menerima kerana terlalu banyak yang menghulur mungkin juga kerana memerlukan. Penyelesaian yang di buat ialah tubuh badan bebas anti rasuah, namun itu bukan penyelesaiannya.



Jika ada laporan, itu pun kalau ada saksi dan cukup bukti, Kalau tak ada jalan seperti biasa. Dalam apa bidang sekali pun sekarang ini sudah menjadi lumrah perlu ada sogokan. Kalau setakat air liur je alamat tidak ke mana. Lagi pun, siapa yang tak nak duit? Hanya orang mati saja yang tak perlukan duit..



Dengan keadaan ekonomi merudum ni siapa peduli? Yang kaya tak kan nak jatuh miskin, dan yang miskin terus saja miskin. Peluang pekerjaan tak disediakan. Projek tidak dibangunkan, Cuma cakap berdegar-degar, rakyat nak makan apa? Cara mudah untuk mendapatkan ‘apa-apa’ dari orang yang ada kuasa ialah melalui rasuah.



Penguasa telah beberapa kali membentangkan mini bajet di Parlimen yang berbilion-bilion jumlahnya, namun majoriti rakyat Malaysia tidak akan mendapat sebarang faedah daripadanya dan seperti biasa kaki-kaki bodek akan memberikan puji-pujian setinggi langit.


Hah..., Tiada apa yang baru!



No comments: