Dec 18, 2010

BIRO BIRI




pelbagai cara manusia meleraikan tekanan hebat dalam hidup, ada owang pi mancing, berkawan dengan ikan dan sotong. ada yang pergi berkaraoke bersama GRO sehingga tersungkur dicelah kangkang. tak kurang juga mencari bangunan tinggi atau rel keretapi untuk memutuskan nyawa sendiri.



yakinlah, dugaan apa yang terjadi pada kita merupakan ujian ke atas keimanan atau kifarah atas dosa kita yang telah lalu. semua insan akan diduga, aku juga tak sunyi dan aku memilih untuk menyibukkan diri dengan bermesyuarat biro kelas F negeri Melaka atau berkursus sambil menimba ilmu.



baru2 ni biro kelas F negeri melaka bermesyuarat. isi nya, tahun 2011 'mungkin' bermulanya kerja2 10% untuk kelas F dari jumlah tender kontraktor kelas A. Tahun depan Ekonomi 'dijangka' rancak dan modal pembaharuan lesen PKK (modal 10K) 'boleh' ditangguhkan buat masa ini.


agenda kedua, akan 'cuba' minta jasa baik penguasa mengarahkan mana2 pihak swasta seperti kilang dan individu yang ingin buat pengubahsuai bangunan @ kediaman di kawasan Pihak Berkuasa Tempatan Alor Gajah, Jasin, Melaka Tengah dan Hang Tuah Jaya diwajibkan melampirkan sijil PKK dan CIDB.



agenda ketiga, 'akan minta' kontraktor kelas B dan C bagi 5% projek dari nilai tender depa kepada kontraktor kelas F melaka yang jadi ahli persatuan kontraktor melayu melaka. yang takmo jadi ahli persatuan jangan 'jeles' pulak yo sebab persatuan bukan tempat untuk mendapatkan projek.


agenda keempat, 'berhasrat' untuk mengembalikan kuasa melantik kontraktor kerja kepada Pegawai Pejabat Daerah dan bukan lagi digenggaman orang politik seperti yg kini diamalkan dan 'berharap' kerja2 'bagi' di JKR, JPS, Jab. Pertanian, Jab. Perikanan, Jab. Pendidikan mesti dibuat secara undian.



Agenda yang last 'akan' memantau lesen2 kelas F yg dipegang dek 'cukong' yang dah lama berleluasa. pemilik lesen mengalibabakan lesen dan menikmati komisyen 5% atas angin manakala si cukong dapat untung 30% dari projek. Dek hebatnya cukong melobi, si ali meraih puluhan projek setahun.




No comments: